Prezentarea evenimentului
© Toate drepturile rezervate S.C. Wolters Kluwer Romania SRL
Cod Fiscal RO8451308 / Reg. Com. J40/4017/1996;
Tel: 031.224.41.95; Email: marketing@wkro.ro
Pentru mai multe informații vă stăm la dispoziție!
Malvina Udrea: 0737 733 444
malvina.udrea@wolterskluwer.com
■ Spălarea banilor reprezintă o ingerință gravă în dreptul cetățenilor Uniunii Europeane de a trăi într-un spațiu de libertate, securitate și justiție.
În opinia expertului, laundromatele Uniunii Europene, având drept consecință transformarea sistemului judiciar într-o mașină de spălat bani în beneficiul cleptocraților, rămân cea mai mare amenințare pentru securitatea zonei, deoarece permit transmiterea puterii, a dreptului de a guverna statele membre ale Uniunii Europene, prin bani.
■ Spălarea banilor prin activitățile de shadow banking, permițând ocolirea măsurilor de prevenire impuse de regimul global de spălare a banilor, ocupă locul al doilea și, în urma crizei financiare din 2008, a devenit clar că supravegherea fragmentată a riscului de spălare a banilor se traduce, la nivel de strategie politică, într-o asumarea excesivă a riscurilor.
■ În ciuda eforturilor de reducere a spălării banilor și a impactului negativ al acesteia asupra dezvoltării și statului de drept, combatere a spălării banilor rămâne lipsită de eficiență, fapt ce contribuie la o cultură a impunității în regiune: conform celei mai recente rapoarte ale Uniunii Europene ((the EU Serious and Organised Crime Threat Assessment (the EU SOCTA 2021)), aproape 60% din grupurile de crimă organizată în Uniunea Europeană sunt implicate în activități de corupție.
■ Webinarul nostru, grefat pe aprofundarea receptării standardelor europene de prevenire și combatere a spălării banilor, își propune familiarizarea auditoriului cu implementarea efectivă a măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor în lumina exigențelor noii Agende a Uniunii Europene în materie, ce include Regulamentul de instituire a Autorității Uniunii Europene de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului, sub forma unei agenții de reglementare descentralizate a UE (COM(2021)421); Regulamentul privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului, care cuprinde norme CSB/CFT direct aplicabile, inclusiv o listă UE revizuită a entităților care fac obiectul normelor CSB/CFT (cunoscute sub denumirea de „entități raportoare”) (COM(2021)420); Directiva privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului , care înlocuiește actuala Directivă UE privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului (Directiva 2015/849, astfel cum a fost modificată) și care cuprinde dispoziții care nu sunt adecvate pentru un regulament și care necesită transpunerea la nivel național, cum ar fi normele privind autoritățile naționale de supraveghere și unitățile de informații financiare din statele membre(COM(2021)423); republicarea Regulamentului din 2015 privind transferurile de fonduri (Regulamentul 2015/847) (COM(2021)422).
■ Reglementările susmenționate transpun Planul de acțiune pentru o politică amplă a Uniunii în materie de prevenire a spălării banilor și a finanțării terorismului, plan ce curpinde măsurile de eficientizarea actualului cadru de spălare a banilor și combatere a finanțării terorismului al Uniunii Europene; de stabilire a unui cadru de reglementare unic la nivelul UE în materie de spălare a banilor și combatere a finanțării terorismului; de instituire a supravegherii centralizate în materie de spălare a banilor și combatere a finanțării terorismului la nivelul UE; de instituire a unui mecanism de sprijin și de cooperare pentru unitățile de informații financiare; de asigurare a respectării dispozițiilor de drept penal și a celor privind schimbul de informații stabilite la nivelul UE; de consolidare a dimensiunii internaționale a cadrului de spălare a banilor și combatere a finanțării terorismului al UE.
■ Corolar scandalului Danske Bank sau a scandalui Wirecard, Parlamentul European și-a exprimat îngrijorarea atât în privința supravegherii deficitare a fenomenului spălării banilor, cât și în privința lipsei de eficiență a recuperării produselor infracțiunilor generatoare de profit (See European Parliament, Resolution of 10 July 2020 on a comprehensive Union policy on preventing money laundering and terrorist financing – the Commission’s Action Plan and other recent developments, (https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0204_EN.html), last visited March 22, 2022). Divergențele în transpunerea națională a Directivelor UE și lipsa unei abordări standardizate a supravegherii entităților raportoare au fost identificate drept principalele puncte slabe ale dispozitivului UE în materia prevenirii și combaterii spălării banilor.
■ În urma invaziei Ucrainei, Consiliul Uniunii Europene a adoptat măsuri restrictive împotriva Rusiei și Belarusului, care solicită un regim mai articulat pentru combaterea spălării banilor și a cleptocrației. Pentru atingerea acestui obiectiv, Consiliul UE a catalogat corupția drept o încălcare a drepturilor omului.
Noul Calendar al Uniunii Europene urmează astfel să fie centrat nu doar pe prevenirea combaterii spălării banilor, ci și pe eficientizarea activității de recuperare a produsului infracțiunii, inclusiv prin punerea în executare a sancțiunilor Consiliului Uniunii Europene în materia salvgardării statului de drept. România – stat membru al Uniunii Europene – este obligată să își adapteze dispozitivul intern de prevenire și combatere a spălării banilor pentru, condiție sine qua non pentru respectarea acquisului comunitar.
⏹ 14:00 – 14:50
Evaziunea fiscală și spălarea banilor
⏹ 14:50 – 15:00 Pauză
⏹ 15:00– 15:50
Infracțiuni în legătură cu insolvența. Infracțiuni din Legea societăților comerciale
⏹ 15:50 – 16:00 Pauză
⏹ 16:00 – 16:50
Alte infracțiuni economice
⏹ 16:50 – 17:00 Pauză
⏹ 17:00 – 18:00
Aspecte procedurale privind cercetarea și judecarea infracțiunilor economice
⏹ 14:00 – 14:50
Evaziunea fiscală și spălarea banilor
⏹ 14:50 – 15:00 Pauză
⏹ 15:00– 15:50
Infracțiuni în legătură cu insolvența. Infracțiuni din Legea societăților comerciale
⏹ 15:50 – 16:00 Pauză
⏹ 16:00 – 16:50
Alte infracțiuni economice
⏹ 16:50 – 17:00 Pauză
⏹ 17:00 – 18:00
Aspecte procedurale privind cercetarea și judecarea infracțiunilor economice
Pentru mai multe informații vă stăm la dispoziție!
Malvina Udrea: 0737 733 444
malvina.udrea@wolterskluwer.com
■ Expertul își propune să ofere răspunsuri practice pentru atingerea obiectivelor Pachetului Comisiei UE în materia prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului și ale Planului de acțiune al Parlamentului European. Prin urmare, expertul va analiza pachetul legislativ și va identifica recomandări practice cu privire la modul de implementare a unor modificări pozitive în legislația aflată în prezent în discuție în Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne. Webinarul este structurat pentru a stimula eficacitatea supravegherii și a punerii în aplicare a Agendei împotriva spălării banilor și finanțării terorismului la nivelul UE, după evaluarea riscurilor, identificarea problemelor potențiale cu care se confruntă entitățile raportoare dar și organele judiciare în materia detectării practicilor nefondate sau ilegale care pun în pericol integritatea financiară a pieței UE, urmând a fi prezentate noile mecanisme corective.
■ prezentarea deficiențelor de supraveghere a fenomenului spălării banilor reținute în Joint-paperul Ministrilor de Finanțe din 8 noiembrie 2019, document care a fundamentat înființarea Autorității Europene de Spălare a banilor;
■ prezentarea unui caz practic de deturnare a procedurii falimentului prin introducerea unor societăți de investiții financiare controlate de societăți de fațadă din Olanda și Luxemburg, mecanisme recunoscute în Uniunea Europeană ca instrumente predilecte pentru spălarea banilor;
■ atribuțiile Autorității Europene de Spălare a Banilor cu accent pe activitatea de supraveghere directă a autorităților raportoare și de coordonare a activității entităților raportoare ce nu fac obiectul unei astfel de supravegheri. Pentru a aduce sub aceeași umbrelă potențialele amenințări la adresa siguranței și solidității sistemului bancar, vor fi, în primul rând, analizate mecanismele UE de alegere a entităților raportoare supuse direct supravegherii directe, dar și a propunerilor de lărgire a domeniului de reglementare prin utilizarea sintagmelor „instituție financiară” și „holding financiar” în loc de „instituție de credit”.
■ prezentarea activităților bancare supuse controlului Autorității Europene de Spălare a Banilor, cu accent pe prezentarea unor red-flaggs-uri ale tranzacțiilor cu insiderii/ afiliații/ sau a unor special purpose vehicles(SPV.uri) ce urmează a fi analizate și raportate de entitățile supuse supravegherii;
■ atribuțiile entităților raportoare supuse supravegherii directe a FIU.urilor (unități de informații financiare) și supravegherii indirecte a wathch-dogului european; clarificarea competențelor în materia coordonării luptei împotriva spălării banilor la nivelul Uniunii Europene;
■ exigențele alcăturii și evaluării unor programe de compliance pentru punerea în practică a Agendei Uniunii Europene în materia prevenirii și combaterii a spălării banilor și activităților de terorism, spațiu urmând a fi alocat și prezentării modalității de includere a testelor de stres privind riscurile climatice în sectorul financiar și a integrării factorilor ESG (indicatori sociali, de mediu și de guvernanță) în activitatea de compliance.
■ Webinarul se adresează atât legiuitorului român, confruntat cu aculturalizarea standardelor europene de combatere a spălării banilor, ce impun, inter alia, reincriminarea auto-spălării banilor în varianta cel mai des uzitată de infractorii români constând în dobândirea, deținerea și folosirea de bunuri provenind din infracțiuni, pentru a nu fragmenta eforturile legiuitorului Uniunii Europene de a garanta un spațiu de securitate cetățenilor săi, procurorilor și judecătorilor de drept penal cărora le incumba obligația specializării în cauzele de spălare a banilor, dar și a reprezentanților entităților raportoare, ce urmează a fi familiarizați cu exigențele alcătuirii unui program de compliance dar și cu obligațiile de îndeplinit în cadrul controalelor interne ori a începerii urmăririi penale, după caz. Webinarul prezintă interes și pentru societățile fintech interesate să ofere împrumuturi/accepte depozite, urmând a fi prezentate obligațiile impuse de aceste activități ce pot fi exercitate prin înregistrarea ca societăți de plată (money service business providers) sau prin încheierea unor partnereriate cu băncile/societățile de investiții/alte entități raportoare, în calitate de third-service providers.
■ În egală măsură, webinarul se adresează partenerilor de afaceri străini care doresc să își desfășoare activiatea într-un climat de garantare a investițiilor, dar și membrilor instituțiilor diplomatice ce urmează a fi familiarizați cu problemele existente în materia prevenirii și combaterii spălării banilor în România.